Εργασιακό Άγχος στην εποχή της πανδημίας
Η παγκόσμια πανδημία COVID-19 δημιούργησε νέους παράγοντες άγχους που σχετίζονται με τη εργασία οι οποίοι έχουν προστεθεί στη λίστα με τις σημαντικότερες αιτίες εργασιακού άγχους, μεταξύ των οποίων είναι ο υπερβολικός φόρτος εργασίας, η ασάφεια ή η σύγκρουση ρόλων, οι διαπροσωπικές σχέσεις στο χώρο εργασίας, το ωράριο και άλλα.
Tο εργασιακό άγχος έχει σημαντική επίδραση στην υγεία ενός εργαζομένου με αρκετές συνέπειες, όπως απουσίες, χαμηλά κίνητρα, χαμηλή παραγωγικότητα, κόπωση και λιγότερο ενδιαφέρον για εργασία. Σύμφωνα με έρευνα της Αμερικανικής Ψυχολογικής Εταιρείας, το 52% των εργαζομένων δηλώνουν ότι έχουν σκεφτεί ή αποφασίσει να αρνηθούν μια προαγωγή, να αναζητήσουν νέα εργασία, ακόμα και να αποχωρήσουν από την εταιρεία που εργάζονται, εξαιτίας του άγχους που βιώνουν στο εργασιακό τους περιβάλλον.
Εξαιτίας της πανδημίας, πολλοί είναι οι εργαζόμενοι που δουλεύουν από το σπίτι τους, είτε εκ περιτροπής είτε σε μόνιμη βάση. Η εργασία από το σπίτι θεωρήθηκε κάποτε μια αποτελεσματική στρατηγική για την παροχή περισσότερης ευελιξίας στους εργαζόμενους. Ωστόσο, έχει παρατηρηθεί ότι δημιουργεί ανισορροπία στην επαγγελματική ζωή λόγω της ασάφειας αναφορικά με το ωράριο εργασίας καθώς και με τα όρια μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής που δεν είναι πλέον ξεκάθαρα.
Εκτός από τον φόβο της μετάδοσης του ιού, τα βασικά αίτια άγχους κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης περιλαμβάνουν το φόβο για το άγνωστο, θέματα επικοινωνίας, θέματα που σχετίζονται με τη χρήση τεχνολογιών, ασυμβίβαστες ώρες διαθεσιμότητας των εργαζομένων, ασάφεια και έλλειψη κατεύθυνσης καθώς και συχνές διακοπές και έλλειψη συγκέντρωσης.
Ο φόβος για το άγνωστο είναι σαφώς η ανασφάλεια που νιώθουμε όλοι σχετικά με τις μελλοντικές εξελίξεις της πανδημίας αλλά και σχετικά με τη θέση εργασίας και την εταιρεία που εργαζόμαστε. Επίσης, θέλοντας να τηρήσουμε τις αποστάσεις είναι σαν να ζητάμε από τους ανθρώπους να αποσυνδεθούν, ενώ η κρίση είναι η στιγμή που οι άνθρωποι πρέπει να συνδέονται μεταξύ τους. Η πολύμηνη απουσία από το χώρο εργασίας και η έλλειψη της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης μέσω της εξ αποστάσεως εργασίας είναι ένα ζήτημα που απασχολεί αρκετούς εργαζόμενους καθώς προκύπτουν και καθημερινές δυσκολίες στην επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ συναδέλφων.
Η ζωή ενός ατόμου έχει πολλές διαστάσεις. Όταν η εργασιακή και προσωπική ζωή μπλέκονται, η καθημερινότητα γίνεται ακόμα δυσκολότερη και τα όρια δυσδιάκριτα, με αποτέλεσμα την έλλειψη συγκέντρωσης και την αύξηση των ωρών απασχόλησης.
Τέλος, μια μεγάλη πρόκληση ήταν η προσαρμογή της καθημερινής εργασίας με τη χρήση εργαλείων της τεχνολογίας. Πράγματι, η τεχνολογία βοήθησε σημαντικά στη μετάβαση από το χώρο εργασίας στο χώρο του σπιτιού, όμως τα προβλήματα που πολλές φορές προκύπτουν από τεχνικές δυσκολίες ή την ανάγκη για εκμάθηση και εξοικείωση με νέες τεχνολογίες αυξάνουν το εργασιακό άγχος.
Το έτος 2020 είναι το έτος που έχει επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που εργαζόμαστε. Το πώς οι οργανισμοί μαθαίνουν και εξελίσσονται από αυτήν την εμπειρία θα καθορίσει το μέλλον πολλών εταιρειών.
Άννα Ντούμα
Επαγγελματική Σύμβουλος | CV Excellence
Περισσότερα άρθρα
ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΑΓΧΟΣ: ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΝΑ ΤΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΙΣ
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ "DREAM JOB" ΚΑΙ Η ΧΑΡΑ ΤΗΣ "ΚΑΝΟΝΙΚΗΣ" ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ