Συνέντευξη με πανεπιστήμια - Διαφέρει από μια κανονική συνέντευξη;

synenteuksi

Αρκετές είναι οι φορές που μπορεί να χρειαστεί να περάσεις μια συνέντευξη από το πανεπιστήμιο ως δεύτερο στάδιο της αξιολόγησής σου. Πόσο τελικά διαφέρει μια τέτοια συνέντευξη από μια συνέντευξη για εργασία;

Όχι πολύ. Ο σκοπός της συνέντευξης παραμένει ίδιος, δηλαδή να διαπιστώσει το πανεπιστήμιο ότι έχεις τις γνώσεις και ικανότητες που εκείνο κρίνει ως σημαντικές για να ανταπεξέλθεις στις απαιτήσεις του πρόγραμματος. 

Αυτά είναι τα σημεία που πρέπει να αναφέρεις ή να αποφύγεις για να έχεις επιτυχία:

 

Το ενδιαφέρον σου και το κίνητρό σου για το πρόγραμμα

Πολύ συχνά ρωτάω τους μαθητές ή φοιτητές γιατί θέλουν να σπουδάσουν ένα συγκεκριμένο αντικείμενο αλλά η απάντηση που δίνουν είναι μερικές φορές λίγο ασαφής ή συνηθισμένη. Για παράδειγμα "Θέλω να σπουδάσω αυτό το αντικείμενο γιατί θα μου προσφέρει πολλές ευκαιρίες για εργασία μετά". Η απάντηση αυτή όμως δε δείχνει την "αγάπη' σου για το αντικείμενο, ένα γνήσιο ενδιαφέρον που λογικά προέρχεται από μια δική σου ανάγκη.

Μια άλλη απάντηση που καλό είναι να αποφεύγεις είναι η σύνδεση με μαθήματα. Για παράδειγμα "Θέλω να σπουδάσω Μηχανολόγος Μηχανικός γιατί μου αρέσει η Φυσική". Και γιατί δεν επιλέγεις να γίνεις Φυσικός ή Αρχιτέκτονας;

Σκέψου τι επηρέσε την απόφασή σου και μίλησε για αυτό. Ή τι θαυμάζεις στους ανθρώπους που ασχολούνται με αυτό. Μίλησε για μια εμπειρία που έζησες ή μια έρευνα που έκανες.Περιέγραψε μια εμπειρία που είχες όπως "Διαπίστωσα ότι θέλω να γίνω Πολιτικός Μηχανικός όταν πέρυσι το καλοκαίρι επισκέφτηκα ένα εργοτάξιο και είδα τα διάφορα στάδια κατασκευής" (και δώσε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με όσα έμαθες). 

 

Το ενδιαφέρον σου για το πανεπιστήμιο

Γιατί θέλεις συγκεκριμένα να σπουδάσεις σε αυτό το πανεπιστήμιο και όχι σε κάποιο άλλο που προσφέρει παρόμοιο πρόγραμμα; Πρέπει να γίνεις συγκεκριμένος και πειστικός, δείχνοντας πως αυτό το πανεπιστήμιο είναι η πρώτη σου επιλογή (όπως θα έκανες και σε μια συνέντευξη σε εταιρεία).

Ο σωστός τρόπος για να κερδίσεις τις εντυπώσεις είναι να έχεις προετοιμαστεί κατάλληλα από πριν, έχοντας κάνει την έρευνά σου. Μίλησε για συγκεκριμένα πράγματα που σε εντυπωσιάζουν στο πανεπιστήμιο - εκτός από τις κατατάξεις. Για παράδειγμα, μπορεί ένα τμήμα τους να έχει βραβευτεί, ή να είναι γνωστό για τη συνεισφορά του στην έρευνα, ή να προσφέρει ευκαιρίες για πρακτική άσκηση. Εντόπισε χαρακτηριστικά που κάνουν το πανεπιστήμιο ιδιαίτερο σε σχέση με άλλα.

 

 

Επαγγελματικοί στόχοι 

Είναι σημαντικό να φαίνεται ότι έχεις ένα συγκεκριμένο - ή σχεδόν συγκεκριμένο - πλάνο στο μυαλό σου σχετικά με την επαγγελματική σου σταδιοδρομία. Με την αποφοίτησή σου, πώς πιστεύεις ότι θα σε βοηθήσουν οι σπουδές σου επαγγελματικά; Μίλησε για συγκεκριμένους τομείς απασχόλησης (industries) ή ακόμα και τίτλους θέσεων εάν γνωρίζεις και τομείς εξειδίκευσης. Με αυτον τον τρόπο δίνεις στο συνομιλητή σου την αίσθηση ότι έχεις ψάξει το αντικείμενό σου, γνωρίζεις τι μπορεί να σου προσφέρει και έχεις κάνει την επιλογή σου.

 

 

Δυνατά σημεία / Αδυναμίες

Είναι η ερώτηση που όσο και να μεγαλώσεις, πάντα θα αισθάνεσαι "περίεργα" όταν πρέπει να την απαντήσεις. Ως δυνατά σημεία επίλεξε ικανότητες ή στοιχεία του χαρακτήρα σου που πιστεύεις ότι είναι σημαντικά για το πρόγραμμα. Για παράδειγμα, ένα μηχανικός πρέπει να έχει πολύ καλές ικανότητες να λύνει προβλήματα, ενώ ένας δημοσιογράφος πολύ καλές γραπτές και προφορικές δεξιότητες. Μπορείς επίσης να μιλήσεις για χαρακτηριστικά που θέλουν σχεδόν όλα τα πανεπιστήμια όπως η επιμέλεια, η δυνατότητα να τηρείς προθεσμίες ή να εργάζεσαι ομαδικά. Οπωσδήποτε δώσε παραδείγματα.

Ως αδυναμία, επίλεξε κάτι που δεν είναι τόσο σημαντικό για το πρόγραμμα. Μην αναφέρεις λόγου χάρη ότι δεν προγραμματίζεις σωστά το χρόνο σου και αφήνεις τις εργασίες σου τελευταία στιγμή. Τέλος, δώσε έμφαση στη προσπάθεια που έχεις κάνει για να βελτιωθείς.

 

Άννα Ντούμα, Επαγγελματικός Σύμβουλος - Σύμβουλος Σπουδών

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ